Hogyan oldhatnánk meg a ferencvárosi parkolási káoszt?

Hogyan oldhatnánk meg a ferencvárosi parkolási káoszt?
A Budapesten regisztrált személyautók száma csak az elmúlt 5 évben 100 000-el nőtt, így már 690 000 db-nál tartunk. Ehhez jön még az agglomerációból ingázó napi 300 000 autó. E bődületes mennyiségre alig 5,5 ezer P+R parkoló jut. A kerület belső és középső részén csökkentik a parkolóhelyeket a vendéglátósok teraszai is, amik télen üresen foglalják a helyet. A parkolási anomáliákról és a lehetséges megoldásokról Oláh Roland szerkesztő beszélgetett Reiner Roland alpolgármesterrel.
Ha azt a két szót halljuk, hogy Ferencváros és parkolás, akkor az elmúlt évek idevágó kerületi ügyeinek köszönhetően, sok mindenre megtanultunk asszociálni. Ennek a szerteágazó témának azzal a vetületével foglalkozunk ma, hogy van-e, s ha igen, akkor miért nincs elegendő parkolóhely a kilencedik kerületben. Több parkolót kell létesíteni, vagy a várostervezők kreatív energiáit inkább abba kéne fektetni, hogy hogyan tudnák megszabadítani az autók, így a parkolók jelentős részétől is Budapestet?
Amikor ezt az anyagot felvettem, kellemes 2 fok volt és vízszintesen esett az eső. Kézenfekvő, hogy sokan ilyenkor autóba vágják magukat, és azzal indulnak útnak. Nekik arra kell készülniük, hogy nagy szívás lesz a parkolás. Úgy értem, a szokásosnál is nagyobb. Autót használni persze nem alanyi jog, ahogyan parkolni- vagyis, közterületet használni- sem az. De a városlakók autóval rendelkező közel 40%-a attól még bosszankodik, ha a megállást negyedórás parkolóhely vadászat előz meg. Bosszantó nekik, forgalmat generál az amúgy is zsúfolt utcákon, nem utolsó sorban pedig szennyezi a levegőt. Pedig, milyen egyszerű lenne az élet, ha éppen ott, és éppen akkor lenne hely ahová készülünk, legyen az az otthonunk előtti szakasz, vagy ahol ügyeinket intéznénk.

keringés parkolóra vadászva
Ez a jelenet pillanatnyilag tisztán szerencse kérdése. Közhely, hogy sokkal több az autó, mint a parkolóhely. Arra vállalkoztam, hogy ránézek, hogy mi is a helyzet ebben az ügyben. E tekintetben a legelőre mutatóbb terv az Agglomerációs vasútfejlesztési stratégia, ennek tervezési szakasza várhatóan 2 év múlva fejeződik be, amely a metró végpontokra pozicionált P+R parkolókat is magába foglalja. Ez persze aligha fogja megnyugtatni a bevásárlásból szatyrok és dobozok tömkelegével ma este hazaérkező, az otthonától akár egy kilométerre helyet találókat.
Érintőlegesen foglalkoztunk már ezen a csatornán a kerület közlekedési helyzetével. Különös aktualitást most két dolog ad a témának.
Az első, amely egy kerületi fórumban felbukkanó probléma, a belső-ferencvárosi vendéglátó helyek utcai teraszainak kérdése, amely az érintett lakók nemtetszését váltja ki, miszerint, a vállalkozások mentességet kaptak a kormánytól a közterületi díjak megfizetése alól, így nem érdekük elbontani a felépítményeket, ezzel jónéhány parkolóhelyet elfoglalva.
A másik, a VII. kerület önkormányzatának döntése, miszerint január 1 után az esti, éjszakai órákban a parkolóhelyek harmadát kizárólag a Belső- Erzsébetváros bizonyos utcáiban lakók használhatnák. Részben arról, hogy utóbbi hogyan érinti a 9. kerületet, várható-e ennek bevezetése, Reiner Rolandot a kerület egyik alpolgármesterét faggatta a szerkesztő Oláh Roland.
Így működik a bringák európai fővárosa
Amszterdamban a 2017- es önkormányzati választásokat azzal az ígérettel nyerték meg a zöldek, hogy 10 000 parkolóhelyet szüntetnek meg, a helyükre növényeket telepítenek. Az ötlet bejött.
Az évi 1500 hely felszabadításának eredményeként a belvárosi utcákat gyalogosan vagy kerékpárral járhatóvá tették, a gyerekek szabadon járkálhatnak a telepített fák, bokrok és kiskertek árnyékában. A régen autótárolónak használt utcákat ellepték a kisebb nagyobb játszóterek és padok.
Becslésük szerint 2025-re 11 000 parkolóhelyet fognak bezöldíteni, ill. a gyalogosok rendelkezésére bocsájtani. Új engedélyeket nagyon korlátozottan adnak csak ki (2-3 éves várakozási időt követően), illetve, ha egy várakozási engedély megszűnik (eladja az autót, elköltözik, stb) akkor az a hely bekerül a rendezési tervbe. Amszterdamban a fő közlekedési eszköz a kerékpár. Az utazások 65-70%-át bonyolítják vele. Mielőtt bárki is azt hinné, hogy nekik könnyű, hiszen a hollandok mindig is bringáztak, csak szólok, ott a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése, és az autóutak visszaszorítása a 70’-es években vette kezdetét, köszönhetően az akkori olajválságnak, ill. a rendkívül magas számú halálos kimenetelű autóbaleseteknek.
Nyitókép: szabálytalan parkolás elzárt területen és füvön a Markusovszky tér szélén. kép: Sarkadi Péter
Adásaink
2020 november 1-től heti podcastokkal jelentkezünk
adásainkat elérheti HANGARCHÍVUM menüpontunkban, Spotify oldalunkon, és itt honlapunkon a cikkekből is.